Nyhetsflödet

Thursday

Vem umgås du med? - Ords 13

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Den som umgås med visa blir vis, den som är vän med dårar går det illa"  (Ords 13:20 FB)

Då jag som ung tonåring började vara ute på kvällarna ville min pappa alltid veta vem jag var tillsammans med. Han citerade ordspråket: "Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är".

Vi formas av dem vi umgås med. I viss mån kan vi välja vem vi vill bli genom att välja vårt sällskap. Jag brukar säga till kristna som frågar mig hur de kan hålla sig levande och brinnande som kristna: "Häng ihop med dem som är hetare än dig själv och låt dig inspireras av deras överlåtelse."

Du kanske tycker att du inte har tillgång till de "hetare" kristna i ditt liv. Låt inte det bli en ursäkt. Läs deras böcker. Lyssna till deras undervisning. Använd tid till att studera deras liv och deras ord. Låt dig utmanas och inspireras. Den här världen behöver "glödheta" kristna.

Dem eller det som du umgås med kommer att forma ditt liv.

1 comment: