Nyhetsflödet

Saturday

Som ett avvant barn - Ps 131

150 psalmer ur Bibeln
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm131
 "Nej, jag har lugnat och stillat min själ som ett avvant barn hos sin mor. Som ett avvant barn är min själ i mig." (Ps 131:2 FB)

Ett avvand barn är ett barn som inte längre är beroende av mamma för att få sin näring. 
Först var det en underlig tanke för mig. Betyder det att man finna friden och stillheten i att inte längre vara beroende av Herren?


Nej, så kan det naturligtvis inte vara. Det måste snarare vara så att i Herrens närhet har jag fått alla mina behov tillfredsställa. Det måste peka på att då Herren är min herde då har jag inget behov längre som behöver fyllas. Då skall "intet fattas mig." (Ps 23:1)


Som barnet vilar tryggt i moderns famn, fullt förvissad om att modern ska fylla alla barnets behov, så får vi finna vila i Herren som fyller alla våra behov.

 

No comments:

Post a Comment