Nyhetsflödet

Tuesday

Man kan lita på Gud - Ps 111

150 psalmer ur Bibeln
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 111

"Han har sänt sitt folk förlossning och grundat sitt förbund för evig tid" (Ps 111:9 FB)

Två gånger i psalm 111 nämns Guds förbund (vers 5 och 9). Vid bägge tillfällena talas det om att förbundet är evigt.
Ett förbund bygger inte på tillfälliga åsikter eller känslor. Det är något som står fast. Gud står fast vid sitt förbund hur mycket vi än misslyckas att hålla vår del av av förbundet.

Du kan lita på Gud - hans förbund står fast - vad som än händer. Han står fast vid sitt förbund "å sin sida":

"Detta är det förbund som jag å min sida gör med dem, säger HERREN: Min Ande som är över dig, och mina ord som jag har lagt i din mun skall inte vika ur din mun eller ur dina barns eller barnbarns mun från nu och till evig tid, säger HERREN" (Jes 59:21 FB)

No comments:

Post a Comment