Nyhetsflödet

Monday

Jag och ingen annan - Jes 47

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Du förtröstade på din ondska och tänkte: "Ingen ser mig." Det var din vishet och din kunskap som förledde dig, och du sade i ditt hjärta: "Jag och ingen annan."  (Jes 47:10 FB)

Jesaja går till rätta med den som lever självcentrerad i sin egen egoism: "Jag och ingen annan". Han går tillrätta med den som ständigt gör det som är ont och som säger att det är "ingen som ser mig".(vers 10)

Men det är någon som ser dig! Och vi är ansvariga för våra handlingar, ord och tankar. Det finns någon som ser dig, Herren, och Han vill få dig att lyssna då Han talar. Vi är ständigt utsatta för ett informationsflöde i ljud och bilder. Men Herren kallar oss in i tystnad och mörker (vers 5), så vi kan stänga av informationsflödet i våra liv och bli stilla och lyssna på Honom.

Då vi förstår hur fel vi har gått har vi en återlösare, som förlåter oss våra synder och löser oss ut i frihet igen (vers 4).

No comments:

Post a Comment