Nyhetsflödet

Wednesday

Vems rättfärdighet? – Job 27



Kommentar till den dagliga bibelläsningen
Jag håller fast vid min rättfärdighet och släpper den inte. Mitt hjärta förebrår mig inte för någon av mina dagar.” (Job 27:8 FB)
Job försvarar sin rättfärdighet inför sina vänner. Han håller fast vid sin egen rättfärdighet och kan inte komma ihåg något fel han har gjort i alla sina dagar.

Skulle du kunna säga samma sak om ditt liv? Jag kan det inte, och jag är tacksam att jag inte bygger min rättfärdighet på hur jag lyckas leva dag för dag. Det skulle verkligen vara en vacklande grund att bygga sitt liv på.
Jag har insett att min rättfärdighet inte är något jag kan åberopa då jag en dag ska stå inför Jesus. Jag är tacksam att jag i stället får bygga mitt liv på Kristi rättfärdighet som han av nåd har köpt åt mig genom sin död på korset.
Nej, jag skulle verkligen inte kunna uttrycka mig som Job. Jag vill hellre säga med Paulus: ”Därför strävar jag själv efter att alltid ha ett gott samvete inför Gud och människor” (1 Kor 24:16)

No comments:

Post a Comment