Nyhetsflödet

Wednesday

Kärlek till Guds ord - Job 23

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
Hans läppars bud har jag inte övergett, hans muns ord är mig en större skatt än mitt dagliga bröd.” (Job 23:12 FB)

Job fortsätter sin klagan. Han kan inte förstå varför allt detta drabbat honom. Men mitt i all klagan uttrycker Job i alla fall en kärlek till Guds ord.

Kan man älska ord? Kan man ha en relation till bokstäver?

Ja, det kan man. Ord som uttalas av någon man älskar kan vara oerhört värdefulla. Om man älskar Herren av hela sitt hjärta (Matt 22:37), är det naturligt att man ser på hans ord som ”större än en skatt” (vers 12).

Om jag bekänner Jesus som Herre i mitt liv (Rom 10:9), så är varje ord som kommer ur hans mun värdefulla för mig.

Då kan vi uppleva det som författaren till den 119:e psalmen skriver: ”När dina ord öppnas ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor. Jag spärrar upp min mun och flämtar, ty jag längtar ivrigt efter dina bud.” (Ps 119:130-131)

No comments:

Post a Comment