Nyhetsflödet

Tuesday

Ett hängivet hjärta - 1 Kung 15

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Men Asas hjärta var hängivet Herren, så länge han levde" (1 Kung 15:14)

Det är många kungar som passerar revy i Första Kungaboken. De allra flesta får en negativt omnämnande. De syndade, vände sig bort från Herren och dyrkade andra gudar. Men ibland glimmar det till bland släktregistren. Så är det med Asa.

Asa hade ett hängivet hjärta så länge han levde. Inte bara fram till pensioneringen eller så länge han var i aktiv tjänst, men så länge han levde.

Jag vill vara som Asa. Jag vill ha ett hjärta som är hängivet Herren så länge jag lever. Jag slog till och med upp i en synonymordbok vad det egentligen betyder att vara hängiven. Här är resultatet: entusiastisk, engagerad; varmt tillgiven, trogen, kärleksfull, självuppoffrande.

Då jag läser synonymerna så bekräftas bara vad jag tänkte. Jag vill ha ett hjärta som är hängivet Herren så länge jag lever. Vad vill du?

No comments:

Post a Comment