Nyhetsflödet

Tuesday

"Säg mig vem du omgås med..." - 1 Mos 34

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Men Dina, den dotter som Lea hade fött åt Jakob, gick ut för att träffa flickorna i landet" (1 Mos 34:1 FB)

I kapitel 34 möter vi berättelsen om Dina som blir våldtagen. Det leder till slut till en masslakt av människor. Det är en kedja av händelser som till slut urartar.

Det hela börjar med att Dina går utanför gränserna och umgås med andra människor än dem hon skulle umgås med. Hur många föräldrar har inte varnat sina barn för att umgås i vissa kretsar?

Det finns ett gammalt ordspråk som säger "Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är". Vi formas och blir en del av den miljö där vi har vårt umgänge.

Det gäller naturligtvis inte bara barn. Vi formas alla av det sällskap vi är en del av.

Men vi själva är en del av miljön för andra människor. I familjen, i församlingen, i närmiljön.
-Är mitt bidrag till miljön något som bygger upp eller är mitt bidrag något som bryter ned?

1 comment:

  1. Visar Bibeln i högform! En flicka vill umgås utom klanen och, vips, blir hon våldtagen. Så går det när man inte lyder gud!

    ReplyDelete