Nyhetsflödet

Friday

Bönekampen - Dan 10

Bibelläsning - Daniel 10
"Han sade till mig: "Frukta inte, Daniel, ty redan från första dagen när du vände ditt hjärta till att förstå och ödmjuka dig inför din Gud, har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit för dina ords skull. Fursten över Persiens rike stod emot mig under tjugoen dagar. Då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, till min hjälp, och jag blev kvar där hos Persiens kungar. (Dan 10:12-13 FB)

Varför får jag inte bönesvar? Det frågade sig säkert Daniel under den långa tid han bad. Svaret får Daniel i en uppenbarelse av vad som sker bakom ridån då vi ber.

Vi får en inblick i den andliga kamp som kan förekomma då vår bön förhindras av mörkrets makter. Det finns någon som på alla vis vill förhindra att Guds välsignelser når fram till oss.
Jesus sa: "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd" (Joh 10:10).

Att gå in i förbön kan vara att gå in i den andliga kampen för att "Guds rike ska komma och Guds vilja ske på jorden som den sker i himlen". (fritt efter Matt 6:10).

Vår kamp är inte mot människor, även om det finns människor som ställer sig på det ondas sida. Vår kamp är "mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna" (Ef 6:12 FB).

Så budskapet är till dig som ber: Håll ut! Bönesvaret kan vara på väg.

No comments:

Post a Comment